Tervastulilla Riistavedellä palkittiin vuoden Erämies

15.12.2020 10:44
Vuoden Erämies Hannu Pohtinen kuvaaja Veijo Miettinen
Vuoden Erämies Hannu Pohtinen, kuvaaja Veijo Miettinen

Tervastulet pidettiin poikkeuksellisesti pienellä porukalla ansioituneita Erä- ja kennelhenkilöitä muistaen. Ohessa vuoden Erämiehen esittely:

Pohjois-Savon Erämies nro 38 -2020

Pohjois-Savon erämiehen valintaraati on valintaa tehdessään ottanut huomioon ehdokkaan toiminnan laajuudet, monipuolisuuden, siinä saavutetut tulokset ja millä asenteella hän on vienyt eräharrastusta eteenpäin. Toiminta tulee olla esimerkillistä ja Erämiehen arvolle sopivaa.

Nyt valittu erämies täyttää kriteerit. Hän on osallistunut oma-aloitteellisesti moniin eräalan talkoisiin, kuten Erämessut, suuret koiranäyttelyt ja koetapahtumat sekä nuorten leirit.

• valittu erämies on syntynyt ja asunut lapsuutensa sekä nuoruutensa maalla, jossa metsästysmaat ovat siihen aikaan auenneet aivan kotipihalta. Isän eräveret ja osallistuminen siirtyivät geenien ja oppien kautta pojalle, nyt valitulle 38 erämiehelle.
  • Metsästäjätutkinnon hän suoritti heti täytettyään siihen aikaan vaadittavan 15 vuoden ikärajan
  • Metsästysuran alettua vierähti pari vuosikymmentä nyt valitun erämiehen hakiessa työ- ja asuinpaikkaa sekä metsästysseuraa. Nykyiseen seuraansa hän liittyi vuonna 1989 ja valittiin saman tien seuran sihteeriksi, jota kesti 18 vuotta.
  • Tämän jälkeen pesti metsästysseurassa jatkui puheenjohtajana 14 vuotta, eli tähän vuoteen saakka ja edelleen hallituksen jäsenenä
  • Omassa riistanhoitoyhdistyksessä on kertynyt monia luottamustehtäviä, kuten: metsästyskurssin kouluttaja ja tutkintojen vastaanottaja, ammunnanvalvoja ja ampumakokeen vastaanottaja sekä SRVA-yhdyshenkilö. Lisäksi hän on kuulunut kuusi vuotta rhy:n hallitukseen ja toiminut mm. varapuheenjohtajana.
  • Paikallisessa metsästyskoirayhdistyksessä hän on ollut jäsenenä useamman vuosikymmenen, johon kuuluu muun muassa yhdistyksen sihteerinä kaksi vuotta ja uutena pestinä jäsensihteeri tästä vuodesta alkaen. Lisäksi hän oli kaksi kautta Savon Erämessujen hallituksessa.
  • Metsästyskoirakokeiden palkintotuomarina on vierähtänyt neljännesvuosisata. Koetoimitsijan ja karhuntaipumuskokeen valtakirjat ovat reilun parin vuosikymmenen ikäisiä.
  • Valtakunnallisen rotujärjestön sihteerinä ja ulkomuototoimikunnan jäsenenä hän on ollut kahdeksan vuotta, sekä järjestön ATK-asiantuntijana.
  • Suomen kennelliiton luottamustehtävistä mainittakoon yksi kausi valtuuston jäsenenä ja toinen kausi varajäsenenä.
  • Suomen metsästäjäliiton Pohjois-Savon piirin luottamustehtäviä ovat muun muassa piirihallituksen ja tiedotustoimikunnan jäsenyydet sekä liittohallituksen varajäsenyys.
  • Sitten vielä metsästykoirat: Erämiehemme yhteistyö koirien kanssa alkoi jo konttausiässä. Kotona oli koira, joka halusi vahtia pienokaista. Jos joku vieraista koski lapseen, niin välittömästi koira näytti hammasta. Erämiehen isä oli tunnettu ajokoiraharrastaja, ollen mukana järjestötoiminnassa ja muun maassa kaksi kerta koirallaan mukana Kilpa-ottelussa. Olisi luonnollista, että ajokoirat olivat nuoruudessa hallitsevassa asemassa perheessä.
  • Erämiehemme on omistanut norjan harmaita hirvikoiria, suomen pystykorvan ja nyttemmin tarhassa on pohjanpystykorva. Erämiehemme norjan harmaa pystykorva pääsi merkittävään rooliin sen johdateltaessa aikoinaan Jännevirran metsästysseuran vierasjahdissa hirven presidentti Martti Ahtisaaren ammuttavaksi. Metsästyksen johtajana jahdissa toimi erämiehemme.
  • Erämies nro 38 on Hannu Pohtinen