Tervastulet 2022

17.11.2022 07:50
Tervastulet

Vuoden 2022 tervastulet syttyvät Karttulan Syvänniemellä lauantaina 10.12. kello 14:00

Vuoden 2022 Pohjois-Savon perinteiset Tervastulet pidetään Karttulan Syvänniemellä Hermannin talon ranta-alueella (Postitie 32). Tervastulet syttyvät kello 14:00, ohjelma alkaa tuntia myöhemmin, kello 15:00.

Tilaisuudessa julkistetaan perinteisen vuoden Erähenkilön lisäksi Vuoden nuori erähenkilö ja Vuoden kenneltoimija. Vuoden Erähenkilön, kenneltoimijan ja nuoren erähenkilön valintaan voi tehdä esityksiä ansioituneista erämiehistä ja -naisista. Esitykset voit toimittaa Metsästäjäliiton Pohjois-Savon piirien puheenjohtajille Pekka Julkuselle (pekka.julkunenatmeili.fi) tai Pohjois-Savon Kennelpiirin puheenjohtajalle Erkki Savolaiselle (erkki.savolainenatgmail.com) 30.11.2022 mennessä.

Tilaisuudessa on myynnissä Atrian lahjoittamat makkarat, nokipannukahvit ovat ilmaiset, kahvitarvikkeet lahjoittaa Kuopion kaupunki. Makkaranmyynnistä saadut tuotot menevät kokonaan kyläyhdistyksen nuorisotoimintaan. Ota mukaan taskulamppu ja kolikoita makkaranmyyjille sekä pukeudu sään mukaisesti.

Tilaisuuden järjestävät Karttulan riistanhoitoyhdistys yhdessä paikallisten metsästysseurojen ja Syvänniemen kyläyhdistyksen kanssa sekä Pohjois-Savon Kennelpiiri ja Metsästäjäliiton Pohjois-Savon piiri.

Tervastulien 2022 ohjelma:

YHTEISLAULU, SAVOLAISEN LAULU

Esilaulajana tilaisuuden juontaja Jari Partanen

Teksti ja kuva: Hannu Pohtinen

"Levähdysalue -hankkeen työntekijät ovat tavattavissa Tervastulilla 10.12.
Tervetuloa keskustelemaan teltallemme vesilintukantojen hoidosta ja paikalliseen vapaaehtoisuuteen perustuvien syysaikaisten häiriövapauden levähdysalueiden perustamisesta.
Teltalla on lisäksi nähtävillä vesilinnuille tehtyjä turvallisia pesärakenteita. Neuvomme samalla niiden käytöstä, sijoittelusta ja hoidosta.

Levähdysalue -hanketta toteuttavat yhteistyössä Suomen Metsästäjäliitto sekä BirdLife Suomi. SOTKA levähdysalue -hanke toimii tiedotuksen, koulutuksen ja maanlaajuisen kohdeverkoston keinoin. Vesilintujen syysaikaisten levähdysalueiden merkityksestä välitetään tietoa omien julkaisujen ja artikkeleiden välityksellä. Koulutusta kohdistetaan muun muassa metsästysoikeuden haltijoille sekä vesialueet omistaville osakaskunnille. Maastokohteilla seuraamme syksyisen linnuston levähdysalueiden kehittymistä ja voimme käyttää hankkeeseen valittuja vesilintuympäristöjä koulutus- ja esimerkkikohteina uudesta riistanhoitomenetelmästä." Teksti: Veli-Matti Pekkarinen, SOTKA -levähdysaluehanke, lintuvesiasiantuntija