Pekka Julkunen vaihtui Arto Nykäseen!

04.04.2024 09:52

Metsästäjäliiton Pohjois-Savon piirin vuosikokous pidettiin 26.3.2024 illalla Isovalkeisella. Kokouksessa käsiteltiin normaalit yhdistyksen vuosikokousasiat ja tehtiin henkilövalintoja. Yhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja, rautavaaralainen Pekka Julkunen, taputeltiin huomionosoitusten kera nauttimaan vapaaherran päivistä. Kokous valitsi yksimielisesti hallituksen puheenjohtajaksi kaavilaisen aktiivieläkeläisen Arto Nykäsen.

Nykänen on syntyjään joroislainen kyläkauppiaan poika, joka on tehnyt elämäntyönsä liike-elämän palveluksessa ja jäi vuoden 2019 elokuun lopussa eläkkeelle Savon Yrittäjien toimitusjohtajan  tehtävästä. Hän on tällä hetkellä mm. Kaavin kunnanhallituksen puheenjohtaja ja hyvinvointialueen tarkastuslautakunnan jäsen, unohtamatta Kaavin riistanhoitoyhdistyksen toiminnanohjaajan tehtäviä. Edunvalvontakokemusta hänellä on siis niin kunnan, maakunnan kuin valtakunnankin tasolta.

Metsästäjäliiton maakunnallinen piikkipaikka on mitä suurimmassa määrin metsästystä harjoittavien edunvalvontaa, toteaa Nykänen. Maamme vanhinta harrastusta uhkaa tällä hetkellä monien eri suuntaan vetävien muutosten paineet. Yhtäällä on kaupungistumisen suomalaisillekin mukanaan tuoma luonnon ja sen toimintamekanismien ymmärtämättömyys, petotilanteen kärjistyminen ja myös joidenkin metsästäjien ajattelematon, laiton toiminta, jatkaa Nykänen.

Metsästys on Suomen vanhin harrastus, joka kehittyi tuhansia vuosia sitten maahamme tulleiden metsäsuomalaisten turkis- ja riistaruokametsästyksen perinteistä. Se on tänäänkin erittäin monipuolinen harrastus, johon kuuluu aktiivista liikuntaa ulkona luonnossa, metsästävien ystävien ja kavereiden kanssa, luonnon muiden antimien, kuten marjojen ja sienten keruuta, lintujen puuhien tarkkailua sekä monella hyvinkin aktiivinen koiraharrastus. Riistalaukaus on vain pieni, jahdin kruunaava osa metsästystä. Riistaruoka on puhdasta ja tuoretta ravintoa, eikä saalislajien elämä rasita maapallomme ilmastoa, summaa Nykänen.

Arto on metsästänyt niin kauan, kuin muistaa. Kaaville muuttokin oli osa monen vuoden kaupunkiasumisen kasaamaa painetta palata valosaasteettomaan ympäristöön, jossa pimeä on aitoa ja upea tähtitaivas nähtävissä syksy- ja talviöinä. Kaavin kunnan uusi slogan ”Kaavi-ihan pimee” sopii minulle paremmin, kuin nenä päähän, naurahtaa Nykänen. Koiria minulla on ollut lähes aina, lapsuudenkodissa pystykorvia, itsellä useita suomen ajokoiria, kaupungissa pari labradorinnoutajaa ja maalla hirveä haukkuvia jämtlanninpystykorvia. Uusin tulokas on juuri vuoden täyttänyt, lastenlastemme silmäterä,  suomenpystykorvauros, joka tuo mieleeni lapsuuden ja Kaitaisten kylän metsät. Kansalliskoira sopii paremmin, kuin hyvin Suomen lipun kanssa pihapiiriimme!

Metsästäjäliiton Pohjois-Savon piirissä on jäseninä noin 15 000 metsästäjää. Pohjois-Savo on jäsenmäärällisesti metsästäjäliiton suurimpia piirejä, jonka toiminta-alue Pohjois-Savon maakunta.