Kansainvälisten lajien SM-kilpailut Nilsiässä

24.07.2024 20:05

Pohjois-Savossa järjestettiin jo toiset SM-kilpailut tänä vuonna. Ensimmäiset olivat Sonkajärven ilma-aseen SM-kilpailut huhtikuun puolessa välissä ja nyt oli vuorossa Nilsiässä Pohjoismaiset metsästysammunnat lauantaina 8.6. ja sunnuntaina 9.6. ratkottiin Eurooppalaisen metsästysammunnan Suomen mestaruudet. Kilpailuihin osallistui kuusikymmentäviisi ampujaa ympäri Suomea.

Lauantaina ratkottiin Pohjoismaisen metsästysammunnan mestaruudet jossa lajeina oli luodikko, jossa ammuttiin sadalta metriltä kauriskuvioon. Makuulta ammuttiin neljä laukausta, polvelta kolme ja samoin pystystä. Hirvi ammuttiin myös sadalta metriltä ja jokainen ampui kymmen laukausta. Lisäksi ammuttiin trap ja compakissa molemmissa kaksikymmentäviisi laukausta. Suomen mestari oli joka saavutti parhaimman tuloksen ja jokaisessa lasissa palkittiin erikseen kuusi parasta.

Sunnuntaina jatkettiin Eurooppalaisella metsästysammunnalla ja siinä luodikossa ammuttiin makuulta viisi laukasta kauriskuvioon, jonka jälkeen polvelta kettukuvioon ja lopuksi Gemssiin pystystä alppisauvaa hyväksi käyttäen viisi laukausta. Aikaa oli kaikkiaan viisitoista minuuttia. Toisena lajina oli villisika jossa ammuttiin juoksevaan karjukuvioon viideltäkymmeneltä metriltä viisi laukausta.  Kolmantena lajina oli compak ja neljäntenä trap joissa ammuttiin molemmissa kaksikymmentäviisi kiekkoa. Eniten pisteitä ampunut oli Suomen mestari.

Molempina päivinä oli myös joukkuekilpailu ja luodikon joukkuekilpailu. Molemmissa joukkueissa kilpailussa laskettiin viiden kilpailijan tulos. Joukkuekilpailu oli piirien välinen kilpailu. Viidestä piiristä oli joukkue.

Kilpailut saatiin vietyä läpi hyvässä rehdissä kilpailuhengessä ja ilma suosi kilpailua ettei satanut eikä ollut kova kuumuus.

Tulokset löytyvät hirviurheilu.com sivuilta.

Kirjoittaja ja kuvaaja Erkki Shemeikka.

Kuvia kilpailuista:

Compak ammuntaa
Compak; kilpailijat valmistautuvat kilpasarjaan.
Trapin tuloksien vertausta.
Trapin tuloksien vertaamista.
Seuran puheenjohtaja palkittiin seuran jäsenien toimesta.
Jari Taskinen muistopalkinto luovutettiin kisojen palkintojen jaon yhteydessä NUMA:n puheenjohtajalle Harri Hyvöselle.
Joukkuekilpailun juhlintaa.
Joukkuekilpailun mitalien juhlintaa.