Ilma-aselajit

Metsästäjäliiton viimeisimmät kilpailuohjelmaan otetut lajit ovat ilmaluodikko ja ilmahirvi.
Lajeissa ammutaan ilma-aseilla, joiksi kelpaa kaikki puriste- paineilma ja kaasutoimiset aseet. Aseen kaliiberi on 4,5 mm ja luotina on käytettävä lyijyluotia. Aseen tähtäinlaitteet ovat vapaat.
Ampumaetäisyys on 10 metriä molemmissa lajeissa.

Ilmaluodikossa ammutaan tauluun, jossa on viisi fiktiivistä metsokuviota. Taulu voi olla yksittäinen tai nauhataulu.
Ammunta käsittää kaksi viisi plus viisi laukauksen sarjaa, kuhunkin sarjaan on aikaa 2,5 min. Ammunta tapahtuu seisten ilman tukea pois luettuna sarjaa S12, jossa käytetään kiinteää ampumatukea. Ilmaluodikossa ammuutaan myös loppukilpailu, jossa ammutaan kaksi viiden laukauksen sarjaa. Ensimmäinen sarja ammutaan alkukilpailun tapaan, toiset viisi laukausta ammutaan yksitellen. Jokaisen laukauksen jälkeen ilmoitetaan osuman arvo ja loppukilpailun sen hetkinen yhteistulos. Aika toisen sarjan laukausta kohti on 30 sekuntia.

Ilmahirvessä ammutaan liikkuvaan kuvioon, tauluna ampumaetäisyyteen suhteutettu kaksi renkainen kaksipäinen suomalainen hirvikuvio. Kuvio liikkuu radalla, jossa aukon leveys on kaksi metriä. Kuvio liikkuu matkan viidessä sekunnissa. Ratana voidaan käyttää olympiakiväärirataa. Kilpailussa ammutaan alku- ja loppukilpailu, molemmat käsittävät 10 yksittäistä laukausta liikkuvaan kuvioon.
Lajeissa ammutaan samoissa sarjoissa kuin metsästysammunnassakin, paisi ilmaluodikko jossa on ns. tukisarja (S12).
Lajeissa on ammuttu virallisesti Suomen mestaruudesta vuodesta 1995.