Pohjois-Savon piiri 50 vuotta

SML:n Pohjois-Savon Piiri ry vietti 50-vuotisjuhlia 12.12.2003 Siilinjärvellä Punttisilimässä

Puolivuosisataa työtä metsästäjien hyväksi

Suomen Metsästäjäliiton Pohjois-Savon piirin perustamisesta tuli vuonna 2003 kuluneeksi 50 vuotta. Puolen vuosisadan aikana piirin toiminta on kokenut suuria muutoksia. Perustamisen aikoina Metsästäjäliitto hoiti viranomaistehtäviä ja muun muassa riistapäälliköt olivat liiton palkkaamia. Kun Metsästäjäin keskusjärjestö perustettiin metsästyslain muutoksen myötä 1962 uskoivat monet vapaaehtoisen toiminnan pariin jääneen Metsästäjäliiton toiminnan kuihtuvan. Toisin kuitenkin kävi. Suomen Metsästäjäliitto ja sen piirit ovat osoittautuneet tärkeiksi metsästäjäkunnan edunvalvojiksi.

Pohjois-Savossa oivallettiin jo alun alkaen yhteistyön merkitys. Perustettua riistanhoitopiiriä ei koettu kilpailijaksi, vaan tärkeäksi yhteistyökumppaniksi. Vuosien aikana yhteistyö on laajentunut ja mukaan on tullut myös Pohjois-Savon Kennelpiiri. Yhteistoimin on järjestetty koulutustapahtumat, eräillat ja muut tilaisuudet.

Vuosikymmenien täyttymistä juhlittiin 12.12.Siilinjärven Punttisilimässä järjestetyssä tilaisuudessa, jonne oli kutsuttu jäsenyhdistysten ja yhteistyökumppaneiden edustajat. Tilaisuudessa julkistettiin piirin toiminnasta kertova kirja: "Eräimmeisten asialla." Kirjan tekstin ovat pääosin tuottaneet Pekka Reinikka, Jukka Karhunen ja toimitustyöstä vastannut Veijo Miettinen.

Juhlassa muistettiin myös riistanhoidon ja metsästysharrastuksen parissa ansioituneita henkilöitä. Piirin kunniajäseniksi kutsuttiin piirin pitkäaikainen puheenjohtaja Sulo Uotinen, entinen riistapäällikkö Martti Rissanen ja riistanhoidonneuvoja Veijo Miettinen. Suomen Metsästäjäliiton kunniaviirillä palkittiin piirin kunniapuheenjohtaja Pekka Reinikka ja Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura.

Suomen Metsästäjäliiton kultaisen ansiomerkin saivat toiminnanjohtaja Heimo Lindström ja Pekka Julkunen Rautavaaralta. Hopeisilla ansiomerkeillä palkittiin Heikki Kainulainen Nilsiästä, Jari Kajan Karttulasta, Markku Rissanen Kuopiosta, Seppo Ryhänen Lapinlahdelta ja Simo Toropainen Tuusniemeltä. Riistanhoidon kultainen ansiomerkki ojennettiin siilinjärveläiselle Osmo Pylkkäselle. Piirin ansiolevykkeellä palkittiin Harri Hyvönen Nilsiästä, Aki Karmitsa Rautavaaralta, Jouni Kröger Kuopiosta ja Juha Väätäinen Suonenjoelta.